Cégkapu regisztrációs kötelezettség

Szeretném felhívni a figyelmet egy augusztus 30-áig esedékes kötelezettségre, mely nem más, mint a cégkapu regisztráció. Miről is van szó?

A cégkapu lényegében egy gazdálkodó szervezetek számára biztosított hivatalos tárhely, mely a hivatalos szervekkel, hatóságokkal, szolgáltatókkal történő elektronikus ügyintézésre szolgál 2018.01.01-jétől. Itt lehet majd közüzemi szolgáltatókkal, önkormányzatokkal, NAV-al, államigazgatási szervezetekkel ügyeket intézni, dokumentumokat küldeni és fogadni. Ezzel az elektronikus ügyintézés egy új lépcsőfokára lépünk.

Miért kell vele most foglalkozni? Mert a jogszabály regisztrációs kötelezettséget ír elő 2017.08.30-áig, de legkésőbb 2017.12.31-éig. Egyelőre tehát a regisztráció a dolgunk, más nem, az elektronikus ügyintézés majd csak 2018.01.01-jétől fog kötelezően ezen keresztül működni.

Miben tér el ez a jelenlegi ügyfélkapus rendszertől? Az ügyfélkapu regisztráció magánszemélyhez kötődik, az egyes magánszemélyek (pl. a könyvelő) meghatalmazás útján tud ügyfelei céges ügyeiben elektronikusan eljárni. A cégkapu pedig közvetlenül a gazdálkodó szervezethez fog kötődni, és széles körben kiterjesztett ügyintézést tesz lehetővé.

Mely szervezetek kötelezettek regisztrációra? A gazdasági társaságok, egyesület, alapítvány, szövetkezet, ügyvédi iroda, közjegyzői iroda, külföldi vállalatok fióktelepe, és még néhány jogszabályban említett szervezet, mégpedig cégmérettől függetlenül. Az egyéni vállalkozókat azonban ez a kötelezettség nem érinti, ők továbbra is az ügyfélkapun keresztüli elektronikus kapcsolattartásra kötelezettek.

Kinek kell a regisztrációt elvégezni? A jogszabály azt írja, hogy a gazdálkodó szervezet nevében a cégkapu-regisztrációt a képviseletre jogosult természetes személy kezdeményezheti. A könyvelők tehát nem jogosultak a képviselők helyett eljárni, ezt nekik kell megtenni. A regisztrációt követően azonban lesz majd lehetőség a könyvelőt mint ügyintézőt regisztrálni, hogy ő láthassa és kezelhesse a dokumentumokat. Lényegében a cégkapu egy elektronikus postafiók lesz, mivel a cég mindenféle postáit sem a könyvelő kezeli, a cégkapu sem az ő hatásköre.

A cégkapus ügyintézésnél háromfajta szereplőt különböztetünk meg:

  1. a cégképviselő kell hogy elvégezze a regisztrációt
  2. a cégkapumegbízott fogja kezelni magát a cégkaput, személyét már a regisztrációnál meg kell adni
  3. a cégkapus ügyintézők pedig dokumentumokat tudnak majd küldeni, fogadni.

A regisztráció pár perc alatt elvégezhető ügyfélkapun keresztül történő jogosultsággal. Azon cégképviselők részére, akik még nem rendelkeznek ügyfélkapuval, itt az idő kiváltani. :) Az ügyfélkapuval nem rendelkező küföldiek esetében lehetőség van meghatalmazással is eljárni, az előírt okiratok csatolásával.

Nagyon fontos, hogy a cégkapu regisztrációkor olyan email címet adjunk meg, ahol a jövőben az értesítéseket tudjuk fogadni. Most még csak a regisztráció történik, még nem kapunk a cégkapura való belépési felhasználónevet, jelszót, a cégkapu még nem működik. A regisztráció befejeztével egy visszaigazolás érkezik, melynek lementése javasolt.

A cégkapu regisztráció útmutatója ide kattintva tekinthető meg.

A cégkapu regisztráció pedig ide kattintva érhető el.