Szeretném felhívni a figyelmet egy augusztus 30-áig esedékes kötelezettségre, mely nem más, mint a cégkapu regisztráció. Miről is van szó?
A cégkapu lényegében egy gazdálkodó szervezetek számára biztosított hivatalos tárhely, mely a hivatalos szervekkel, hatóságokkal, szolgáltatókkal történő elektronikus ügyintézésre szolgál 2018.01.01-jétől. Itt lehet majd közüzemi szolgáltatókkal, önkormányzatokkal, NAV-al, államigazgatási szervezetekkel ügyeket intézni, dokumentumokat küldeni és fogadni. Ezzel az elektronikus ügyintézés egy új lépcsőfokára lépünk.
Miért kell vele most foglalkozni? Mert a jogszabály regisztrációs kötelezettséget ír elő 2017.08.30-áig, de legkésőbb 2017.12.31-éig. Egyelőre tehát a regisztráció a dolgunk, más nem, az elektronikus ügyintézés majd csak 2018.01.01-jétől fog kötelezően ezen keresztül működni.
Miben tér el ez a jelenlegi ügyfélkapus rendszertől? Az ügyfélkapu regisztráció magánszemélyhez kötődik, az egyes magánszemélyek (pl. a könyvelő) meghatalmazás útján tud ügyfelei céges ügyeiben elektronikusan eljárni. A cégkapu pedig közvetlenül a gazdálkodó szervezethez fog kötődni, és széles körben kiterjesztett ügyintézést tesz lehetővé.
Mely szervezetek kötelezettek regisztrációra? A gazdasági társaságok, egyesület, alapítvány, szövetkezet, ügyvédi iroda, közjegyzői iroda, külföldi vállalatok fióktelepe, és még néhány jogszabályban említett szervezet, mégpedig cégmérettől függetlenül. Az egyéni vállalkozókat azonban ez a kötelezettség nem érinti, ők továbbra is az ügyfélkapun keresztüli elektronikus kapcsolattartásra kötelezettek.
Kinek kell a regisztrációt elvégezni? A jogszabály azt írja, hogy a gazdálkodó szervezet nevében a cégkapu-regisztrációt a képviseletre jogosult természetes személy kezdeményezheti. A könyvelők tehát nem jogosultak a képviselők helyett eljárni, ezt nekik kell megtenni. A regisztrációt követően azonban lesz majd lehetőség a könyvelőt mint ügyintézőt regisztrálni, hogy ő láthassa és kezelhesse a dokumentumokat. Lényegében a cégkapu egy elektronikus postafiók lesz, mivel a cég mindenféle postáit sem a könyvelő kezeli, a cégkapu sem az ő hatásköre.
A cégkapus ügyintézésnél háromfajta szereplőt különböztetünk meg:
- a cégképviselő kell hogy elvégezze a regisztrációt
- a cégkapumegbízott fogja kezelni magát a cégkaput, személyét már a regisztrációnál meg kell adni
- a cégkapus ügyintézők pedig dokumentumokat tudnak majd küldeni, fogadni.
A regisztráció pár perc alatt elvégezhető ügyfélkapun keresztül történő jogosultsággal. Azon cégképviselők részére, akik még nem rendelkeznek ügyfélkapuval, itt az idő kiváltani. Az ügyfélkapuval nem rendelkező küföldiek esetében lehetőség van meghatalmazással is eljárni, az előírt okiratok csatolásával.
Nagyon fontos, hogy a cégkapu regisztrációkor olyan email címet adjunk meg, ahol a jövőben az értesítéseket tudjuk fogadni. Most még csak a regisztráció történik, még nem kapunk a cégkapura való belépési felhasználónevet, jelszót, a cégkapu még nem működik. A regisztráció befejeztével egy visszaigazolás érkezik, melynek lementése javasolt.
A cégkapu regisztráció útmutatója ide kattintva tekinthető meg.