Heti adatszolgáltatás a NAV-nak a pénztárgép helyetti számlákról

Nagyon-nagyon régóta él az a szabály, hogy eltekinthet a nyugtaadástól az, aki minden vásárló részére számlát állít ki. Nem kevesen használják is ezt a rendelkezést, így a szemük sem rebbent, mikor kezdődött a pénztárgép-mizéria, örülvén, hogy ebből ők kimaradnak. Hátradőltek, és nyugodtan gondolták, hogy ha már több adminisztrációt vállalnak a számlázással, legalább ettől az őrülettől most távol maradnak.

Aztán jött a feketeleves… egy január végi vadiúj rendelettel, mely előírja, hogy ezen ügyfelek részére, akik pénztárgépre lennének ugyan kötelezettek, de helyette inkább mindenkinek számláznak, no hát nekik ugyan hetente adatszolgáltatást kell küldeni a NAV felé a kibocsátott számlák összes adatáról. Ráadásul még be is kellett jelenteni, hogy ők bizony ilyen adózók, és igenis, tőlük várja csak a NAV majd ezeket az adatszolgáltatásokat.

Ekkor még nem tudtuk, hogy vajon ez az adatszolgáltatás hogy is fog kinézni pontosan, most már azonban megjelent rá a nyomtatvány, tekintve, hogy március 6-án kell először beadni a kibocsátott számlákról a tételes adatszolgáltatást. Nézzük a legfontosabb dolgokat:

  • Minden csütörtökig kell lejelenteni az előző héten hétfőtől vasárnapig kiállított számlákat.
  • Első ízben március 6-áig kell a március 1-2 napokon (szombat, vasárnap) kibocsátott számlákról.
  • Naponkénti bontásban meg kell adni tételesen minden számla sorszámát, típusát (egyszerűsített, normál, sztornó egyszerűsített, sztornó normál, módosító egyszerűsített, módosító normál), az előzmény számla sorszámát, vevő nevét, címét, esetleg adószámát, az áfa összegét forintban, a számla pénznemét, és a végösszeget a kiállított pénznemben.
  • Figyelem! Az átutalásos számlákról és pl. a csomagküldő szolgálattal kiküldött számlákról nem kell adatszolgáltatás, hiszen ezek nem tartoznak a pénztárgépes nyugtaadási kötelezettség alá.
  • Tehát először azt kell eldönteni, hogy mely ügyletek tartoznak a pénztárgépes nyugtaadási kötelezettség alá. Erről egy kivételesen jól érthető NAV anyag található ide kattintva.

 

Akik jellemzően céges vevőkörrel rendelkeznek, csak nagy ritkán értékesítenek magánszemély felé, azok véleményem szerint jobban járnak, ha előreutalással elkérik a pénzt a vevőtől, és akkor megúszhatják azt, hogy ezután hetente belevessék magukat a jelentgetésbe.

Mi a nehézség a heti jelentésben? Főként az, hogy vajon ki fogja ezt megtenni? Hiszen a könyvelő egyáltalán nem látja hetente a kiállított számlákat, nincs megfelelő információja. Vagy folyamatosan információt kap, amiből el tudja készíteni a jelentést, vagy pedig a cég kénytelen ezt saját maga megtenni. Amennyiben a cég a könyvelőtől kéri ezt, nyilván plusz pénzt fog kérni érte, hiszen a kiállított számlák számától függően ez nem kevés időt igénybe vehet. Ha pedig a cég készíti el, akkor rendelkeznie kell ügyfélkapu hozzáféréssel, el kell sajátítania a nyomtatványkitöltő használatát, amit hát a könyvelőkön kívül sokan nem szeretnek használni. Mert ami nekünk a mindennapi rutin része, azzal mások igencsak megküzdhetnek. Tehát nekik még több időráfordítás. Bárhonnan is nézzük, többletmunka. :-(

2014.02.28